Таксите за услуги от държавната администрация

Днес имах малко работа с КАТ-София и естествено събрах интересни наблюдения, които ще обсъдя в тази статия. Ще започна с обобщение на видяното, а после ще мина към темата.

Като цяло, обслужването беше добро. Администраторите ми дадоха ясни насоки какво трябва да правя и благодарение на информационната система, не беше нужно да попълвам десетки заявления на ръка. Като малка забележка мога да спомена, че липсва информационно бюро, където можеш да разбереш от къде да започнеш и как протича процедурата на услугата, която ти е нужна.

Целта на тази статия е да опиша наблюденията си върху организацията на плащането на услугите предоставени от държавната администрация. Не съм търсил допълнителна информация по темата, но с няколко прости въпроса, мисля, че ще успея да покажа известни нередности в сегашния начин на работа.

До колкото разбирам нещата стоят така: искаш услуга от администрацията, плащаш нужната сума чрез някоя банка, получаваш услугата. Според мен посредника за плащането е въведен, за да има по-голяма ефективност в работата на администрацията като тя не се занимава с паричните потоци. По този начин се намалява и възможността за корупция, тъй като този, който се занимава с парите не е свързан с този, който предоставя услугата.

До тук добре. Колко пари, обаче трябва да взима посредника? В момента администрацията има точно определена такса, която очаква да бъде преведена, а посредникът добавя своята комисионна. И тук идва проблема: всичко щеше да е идеално, ако имахме механизъм за избягване на частен монопол от страна на посредника. За съжаление това не е така.

Съгласен съм, че посредника (най-често банка) трябва да създаде специален клон, в близост до администрацията, но по какъв начин се определя някаква максимална и разумна цена на неговата комисионна?

Моето наблюдение е, че има злоупотреби (а може би просто неясноти?) с комисионните и ще включа два примера.

Първо, при попълване на заявление се заплащат 3 лв. на каса. Ето бележката:


Въпросите ми са няколко: Кои са БМВ ЕООД? За какво точно платих тази сума? За хартийката? Или може би за попълване на заявлението? Това не е ли услуга на администрацията и ако е, не трябва ли да платя и комисионна?

Второто заплащане е на касата на клон на СИ Банк. Ето двете части от бележката:


Документ от КАТ - 5 лв., Комисионна - 1 лв.



Транзитни номера - 35 лв., Комисионна - 3 лв.

Въпросът ми е как точно банката определи, че превеждането на 5 лв. е по-евтино от превеждането на 35 лв.? И то 3 пъти по-евтино. Ако питате мен, те просто определят цена, която съотнесена към административната такса, изглежда разумна.

И сега гранде въпросе:
Предвид факта, че администрациите са предоставили мястото за извършване на този частен монопол от страна на посредниците, не е ли редно някой да регулира нивото на комисионните?

Comments

  1. Намерих следната хубава статия по въпроса Финансови монополисти:
    http://www.aktivnipotrebiteli.bg/?p=779

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Sitecore Social Connected 1.3.0 Add Account issue (fixed)

Concatenate rows in Oracle

Nokia 6120 classic with Nokia (Ovi) Maps 3